2007-08-13

Om skolan inte sög så kanske man skulle gå dit?

Normbrott är allvarligt. Normen i detta fall är att gå på alla lektioner och passa tider. Det är förstås viktiga normer. Skolk är en indikator på att det kommer gå åt helvete och skolk ska betraktas som lika allvarligt som grov kriminalitet och tungt drogmissbruk. Här gäller det nog att passa sig för om vi ska applicera Bejerots teorier på ytterligare en fråga kommer vi nog få fyllda fängelser med stackars skolungdomar. Och hur testar man för skolk?

Det jag yrar om är förstås debattartikeln i DN om skolk. Och jag tror naturligtvis på artikelförfattaren, det är inte bra att skolka och många som skolkar får säkert problem. Men han slår lite väl hårt på trumman, tungt drogmissbruk? Snälla... att injicera eller röka heroin kan inte riktigt jämföras med skolk.

Tänk om det var så att man gav ungdomar rättigheter? Vi har skolplikt, japp, den kan vi ha kvar, den är nog inte så dum ("folk" däremot är dumma och kommer välja bort skolan) men tänk om eleverna själva fick välja lärare, vad de ska läsa, skola att gå i och dessutom behandlades med respekt av lärarna? Om man behandlade dem som människor istället för som kriminella (som ju är människor fast människor med "fel") - för skolan är i mångt och mycket mest ett fängelse. Jag minns när jag började skolka - det var när i princip allt skolan hade kvar att lära ut kändes helt meningslöst att kunna, veta eller bry sig om. När jag kunde mer engelska än lärarna, när vi läste om andra världskriget för fjärde gången, när vi hade religionskunskap (som ateist är det svårt att respektera ett helt skolämne som handlar om fantasi - när man inte har ett ämne som handlar om just fantasi och skapande) och när jag insåg att lärarna bara var människor som skyddade sig med sin bristfälliga auktoritet. Lärare som ljög för föräldrarna (engelska, högstadiet), lärare som satte uppenbart felaktiga betyg (engelska, högstadiet), lärare som inte erkände fel och brister (historia i högstadiet, läraren vägrade erkänna att Tutanchamon låg i kungarnas dal och inte i Cheops-pyramiden, där förstås Cheops låg), en skola som absolut inte kunde skydda en från mobbing och så vidare. Skolan är en förvaring för att föräldrar av bägge könen ska kunna jobba och mycket lite ett säte för utbildning.

Ja, jag är bitter. So what?

Men jag skolkade en del och det spelade ingen som helst roll. För skolan betyder ingenting. Det är individens val hela tiden som spelar roll, om man vill lära sig saker gör man det och skolan har inte så mycket med det att göra. I mitt fall. Den kan förstås ha det.

Hur som helst, varför ska inte eleverna få välja lärare själva? Det skulle ju resultera i att äckliga lärare fick få elever, inkompetenta likaså.

Vad jag hur som helst inte tror är lösningen är att behandla skolk som tungt drogmissbruk. Hur skulle det se ut? ANT-undervisnig skulle heta ANTS - alkohol, narkotika, tobak och skolk-undervisning, före detta skolkare presenteras och visas upp i allt sitt elände och man får lära sig hur skolk sprider sig som en smitta, precis som drogandet.

Men att prata om normbrott gör mig också nervös. Normen? Vad är normen? Ja, man måste kunna passa tider, men om det är nån annan som valt vilka tider man ska passa är man mindre motiverad. Jag tror på fullt allvar att folk som inte bryter mot normer är fängslade. Bryt mot normen!

OK, det här var duktigt med svammel, ingen särskild linje finns i min tanke mer än att jag anser att skolan är ganska oviktig. Det är en virtuell värld som man lever i under 12 år och sen förstår man att den är helt på låtsas och inte har någon som helst betydelse för ens liv, på riktigt. Om man lärde ut DET i skolan skulle världen bli bättre. Och kritiskt tänkande, men det kommer väl aldrig ske. - som inflikning, man kan inte lära ut kritiskt tänkande för då skulle barnen direkt ifrågasätta skolan som idé, religion och lärarnas auktoritet. Därför är vi lallande får.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa dina åsikter. Jag ska börja jobba som lärare snart och tycker förstås att det är intressant att höra vad folk har med sig för upplevelser från sin skoltid. Och visst är jag "bara människa" - fast jag tycker inte det är så bara?!

Visst borde eleverna ha större möjligheter att välja i skolan. (Att välja skola kommer nog att förbli möjligt främst för elever i storstadsområden. Själv hade jag behövt åka buss i fyra-fem timmar om dagen för att gå i ett annat gymnasium än det på min hemort.)

Frågan är då vad de ska ha att välja bland? (Sportfiske i stället för engelska? Vinkunskap i stället för svenska?) Jag tror mer på att man som lärare försöker väva in sådant som intresserar ens elever i de traditionella skolämnena, och ger elever möjlighet att fördjupa sig på egen hand.

Om att välja lärare: Populäraste läraren på mitt högstadium spelade mest gitarr på sina SO-lektioner. Alla hoppades på att få gå i hans klass. De traditionella lärarna var betydligt mindre populära. Men när man pratar med folk tio-femton år senare så är förhållandet märkligt nog det omvända. Det hade behövts en fortlöpande kvalitetskontroll av lärarna, så att idiotlärare som de du mötte(liksom jag och många andra!) hade kastats ut ur skolan så snabbt som möjligt.

Lärarna bestämmer förstås inte vilka ämnen som man ska arbeta med i skolan. Men man ska ändå kunna motivera "sina" elever att lära sig saker som de till att börja med tycker verkar meningslösa. Jag tycker det är en av de viktigaste - och svåraste - uppgifterna läraren har. Religionskunskap till exempel: majoriteten av världens befolkning lever liv som i hög utsträckning präglas av de religioner de tillhör. Sverige är ett sekulariserat land, men i det avseendet är vi lika annorlunda resten av världen som typ Nordkorea (inga andra likheter!). Det kan inte vara meningslöst att lära sig hur människor i andra kulturer tänker och känner, vilka värderingar som präglar deras liv osv. Om jag vore skolkejsare så skulle "religionskunskap" ersättas av "kulturkunskap" så kunde vi få in en massa andra livsåskådningsaspekter också...

Jag skolkade också, mest sista året av gymnasiet. Då visste jag redan att jag skulle få högsta betyg i allt ändå, eftersom jag var bra på att ta prov och prov var allt som räknades. Lektionstiden var ofta helt meningslös, med en lärare som gick igenom på tavlan det som stod i läroboken. (Fast en bra sak med de lektionerna - jag vet vilken sorts lärare jag INTE vill bli.)

Anonym sa...

Yes, irrbloss är tillbaka och i högform! Själv var jag en snäll och lydig flicka när jag gick i skolan. Jag skolkade aldrig, skötte mig och var lugn. Jag måste ändå säga att jag tyckte om skolan. Det jag inte trivdes med var alla puckon man var tvungen att dela klassrum med varje dag. Folk som störde undervisningen och inte hade några ambitioner alls (högstadiet). Visst har man även fått sin beskärda del av kassa lärare. Men lärarutbildningen i det här landet är ju ett jävla skämt. Jag hade själv nog velat arbeta som lärare, men yrket har ju ingen status i det här landet. En kompis till mig arbetade som högstadielärare ett tag. De satt på stolar från 1960-talet i lärarrummet! Dåliga löner. Stora klasser. Jobbiga föräldrar som tycker att det är lärarnas ansvar när deras unge beter sig dåligt. Tro fan att det är fel personer som söker sig till yrket då! Det förvånar mig inte ett dugg att vissa elever kan mer än sina lärare. I andra länder är läraryrket mycket mer värderat.
Vidare kan jag hålla med dig om att det man lär sig i skolan inte har så mycket att göra med om man senare i livet blir framgångsrik eller inte. Världen utanför är inte lika ordnad. Det är människor som är duktiga på att skapa relationer till andra, knyta kontakter, fungera ihop med andra och som har självförtroende som blir framgångsrika.

Anonym sa...

Anser du att barn ska ha samma valfrihet som vuxna? Jag hyllar inte på något sätt dagens skola, men om barnen fritt fick välja att lära sig vad dom vill så skulle vi nog snart ha andra mycket större problem att ta itu med.

Anonym sa...

Ja det är tråkigt att vi människor inte har något som helst val när det gäller skolan .... men planen är ju att redan tidigt lära medborgarna samhällets normer och regler. Förr lärde man folket läsa för att kunna läsa bibeln och lyda Gud ....idag för att lyda staten (vara duktig, studera, jobba, betala skatt och konsumera).

Jag tycker ändå att man kan ha stor nytta av att lära sig läsa och skriva och kunna räkna lite grann. Att läsa och skriva kan ju vara en andlig upplevelse ibland när man får ta del av en vacker historia eller skriva ner sina innersta tankar till någon.

Många andra ämnen skulle kunna slopas ... eller helt ändra infallsvinkel. .. som religonen ... studera den som den hjärntvätt den är. Att de med makt och pengar faktiskt lurar männiksor att tro på gudar som kommer straffa dem om de inte lyder. Kontroll av massorna. Få barnen att ifrågasätta allt ... tänka efter varför världen ser ut som den verkar göra ... (inte ens det kan man vara säker på... mycket information kommer från media, och hälften är säkert missvisande ...)

Kanske är det bästa att ge sig ut i världen och upptäcka den själv ... jag skulle kunna tänka mig att resa utomlands med mina barn ... men det går inte för de har skolplikt .... skulle jag ta dem ur skolan några år så skulle de få problem om vi ville att de skulle fortsätta senare... åren mellan 7-18 år är HELT fängslande för familjer ... allt verkar röra sig runt barnens skola och det finns inga andra alternativ. Passar man inte in, kan skolåren bli ett helvete ... eller om man är skoltrött ... har jobbigt hemma ... har de svårt med att koncentrera sig ... mycket spring i kroppen ... mer praktiskt lagt ... väldigt blyg eller osocial, de finns många olika "typer" av barn som inte alls mår bra av skolmiljön, som kanske behöver mer lugn och ro (tänk skolmatsalarna ...vilken volym ..) Barnet kanske vill chilla på morgonen och sova till 10 .... nej då måste han upp halvsju och ut i mörkret mitt i smällkalla vintern, kanske åka buss långt till skolan och sitta med 20 hostande snoriga trötta klasskompisar ... för the show must go on .... skolan missar man helt enkelt inte. (Vi har haft många många "stannahemmadagarochmysa" ... och de tycker inte jag att man behöver ha dåligt samvete för. Någon hejd på kontrollen från staten måste de väl vara ... =)
Schyy ... säg inget till storebror!

Bra inlägg det här tycker jag ... att du tog upp lite av det jag funderat på nu med skolstarten ...

Augusti är den andra bästa säljmånaden på året. Massorna går ut och köper nya kläder/skor/pennor/väskor/skor osv till sina barn inför skolstarten och på så sätt man även marknaden ta del av och utnyttja skolplikten ... vilken maskin!

Happy läsår!